Kaffe kan modvirke hudkræft 
 
17. august 2011
Tilmelding til nyhedsbrev
 
 
Nye amerikanske undersøgelser af koffeins solbeskyttende egenskaber viser, at koffein også kan minimere risikoen for hudkræft.
 
Videnskabsfolk på Rutgers universitet i New Jersey har påvist, at koffein kan beskytte mod visse typer kræft på molekylært niveau, og det seneste studie viser, at koffein kan være medvirkende til at filtrere skadelige UVB-stråler, som kan forårsage kræft.
 
Ifølge undersøgelserne, kan den proces, som udløser hudkræft, forhindres ved at påføre koffein direkte på huden.
 
Allerede i 2007 viste en amerikansk undersøgelse af godt 94.000 mennesker, at en daglig kop koffeinholdig kaffe hang sammen med fem procents reduktion af forekomsten af hudkræft. Årsagen til koffeins hæmmende effekt har imidlertid hidtil være ukendt, men nu har forskere fra University of Washington og flere amerikanske kræftforskningsinstitutter undersøgt koffeinens kræftmodvirkende egenskaber.
 
Forskerne har fundet frem til, at når celler i huden bliver beskadiget af UV-bestråling fra solen eller solariet, sætter kroppen gang i en reparationsproces. De beskadigede celler i kroppen skal enten repareres eller slås ihjel, så de ikke skader korppen på længere sigt. Når kroppen vælger at kassere en beskadiget celle, kaldes det for programmeret celledød.
 
Denne celledød bliver imidlertid besværliggjort af bestemte molekyler i kroppen, særligt et protein kaldet ATR. Dette protein bremser kroppens forsøg på at kassere de beskadigede celler, og vil i stedet prøve at reparere cellen. Når den ødelagte celle får lov at blive i kroppen, øges risikoen for at udvikle hudkræft.
 
Koffein hæmmer ATR
Videnskab.dk fortæller om, hvordan koffein kan modvirke hudkræft: De amerikanske forskere har i deres undersøgelser gjort brug af mus, som er bleve udsat for en konstant UV-bestråling. Nogle af musene fik koffein i deres drikkevand, hvilket medførte, at de udviklede tumoerer tre uger senere end de mus, der ikke fik koffein.

Ved at undersøge musene fandt forskerne ud af, at koffeinen hæmmer ATR-proteinet, så det får sværere ved at bremse kroppens programmerede celledød. Dermed får kroppen held med at slå de beskadigede celler ihjel, hvilket minimerer risikoen for at udvikle kræft.
 
Bo Bang, der er ph.d og overlæge på Bispebjerg Hospital og har forsket i UV-bestråling og programmeret celledød, siger til Videnskab.dk:
 
"Undersøgelserne er først og fremmest interessante, fordi forskerne har sandsynliggjort, at ATR-proteinet spiller en vigtig rolle i udviklingen af kræft. Det har man ikke tidligere fokuseret på. Dernæst er det interessant, at koffein ser ud til at have en hæmmende virkning på proteinet. Resultaterne med musene viser, at det har en effekt."
 
Forskernes nye opdagelser skal dog ikke opfattes som en kur mod hudkræft. Undersøgelserne viser, at musene før eller siden udvikler tumorer, også selvom de har fået koffein. Efter 34 uger med konstant UV-bestråling havde alle musene udviklet tumorer. Koffeinen bremser altså bare kræftudviklingen, men fjerner den ikke helt.
 
Ifølge Bo Bang skal koffein ses som et forebyggende middel. Koffein kunne fx bruges i solcreme. "Man kunne prøve at tilføre koffein til solcreme og undersøge, om det medførte et nedjusteret ATR-niveau," siger Bo Bang.
 
 
 
Kaffe
 
 
Kilde: Cosmeticsdesign.com og Videnskab.dk